Biografie over oud
Rivierenbuurtbewoonster Nola
Hatterman
Nola - portret van
een eigenzinnig kunstenares
Nola Hatterman (1899-1984) was
actrice en schilderes. Ze specialiseerde zich in portretten van
'negers' en vertrok in 1953 naar Suriname om daar een
kunstopleiding op te zetten.
Haar man Maurits (Maup voor vrienden) de Vries (1885-1946) was
acteur, regisseur (oa van De Jantjes) en schrijver van oa het
boek De man zonder moraal.
In 1929 woonde het stel samen in de Vechtstraat 82. In 1931
trouwden ze.
In 1936 verhuisde Maup naar de Biesboschstraat 19. En voordat
hij onderdook in de Tweede Wereldoorlog - hij was Joods - woonde
hij in de Molenbeekstraat 37.
In 1936 waren Nola en Maup al niet meer samen. Waar zij toen
woonde is niet helemaal duidelijk. In 1940 - het begin van de
oorlog - scheidden ze officieel van elkaar. Nola was toen
inmiddels verhuisd naar het centrum van Amsterdam.
De crisisjaren, getrouwd
met een Joodse man
(**) Toen
Nola Maup ontmoette, was ze een jonge actrice. Hij een rijpere
man, misschien wel op het toppunt van
zijn roem als regisseur van De Jantjes. Charmant,
onderhoudend en gevat. Terwijl Maup de vijftig naderde,
zijn bewegingen trager en zijn haren
dunner en witter werden, was Nola nog steeds een mooie vrouw met
een weelderige boezem, een slanke taille en felrood
gestifte mond. Vrolijk. Vitaal. Midden in
een gesprek kon ze plotseling opspringen om uit de kast het boek
te halen waar ze al pratende ineens aan
moest denken. ‘Slaapt die vrouw wel eens’,
vroegen vrienden en kennissen zich af.
Het huwelijk tussen Maup en Nola was nauwelijks aan een
vijfjarig jubileum toe, of het had zijn
langste tijd gehad. Aan een goede vriendin vertelde Nola in een
terugblik op haar leven hoezeer het huwelijk met hem haar
op den duur benauwde.
Omdat ze hem niet wilde kwetsen, pakte ze op een goede dag haar
koffers en schreef de man met wie ze ruim
tien jaar van haar leven had gedeeld, een lange,
lange brief, waarin ze uitlegde waarom ze vertrok.
(**)
(**) Voorjaar
1941 was ze nog present op
tentoonstellingen van De Onafhankelijken en Sint Lucas, maar op
de najaarstentoonstellingen van 1941
ontbrak ze. Het zou niet lang meer hebben geduurd of
Blueszangeres en Surinaamsche volksdans - dansende negers
waarmee ze dat voorjaar nog geëxposeerd
had, waren als entartet bestempeld. Ironisch genoeg kocht het
door de Duitsers ingestelde Departement
van Volksvoorlichting en Kunsten vijf maanden
vóór de instelling van de Kultuurkamer uitgerekend Nola’s
Surinaamsche volksdans
- dansende negers aan. De nsb’er Goedewaagen moet verstrooid
zijn handtekening hebben gezet onder de
aankoop van 96 kunstwerken, waaronder de litho
van Nola. Misschien was alleen het woordje ‘volksdans’
hem bijgebleven? Sinds 31 oktober 1940
was de ‘duivelse’ jazz- en dansmuziek verboden.
De situatie werd grimmiger. Sinds de zomer van 1942 werden Joden
uit hun huizen of van de straat geplukt
en op transport naar Duitsland gezet. Op straat waren
ze herkenbaar aan de gele, stoffen Jodensterren. Vanaf
mei 1942 moesten die volgens voorschrift
links op de bovenkleding gedragen worden. Vier cent per stuk
kostten de sterren. Ook Maup schafte ze aan.
Een paar maanden na het uitbreken van de oorlog, op 4 september
1940, waren Nola en Maup gescheiden. De
huwelijksontbinding was vooral een formele aangelegenheid.
Nola was allang niet meer samen met Maup. In 1938 was ze
bij Arie ingetrokken, die op de
Prinsengracht nummer 794 I woonde; zijn huis bevond
zich op loopafstand van haar atelier in de Falckstraat.
Maup had ondertussen troost gezocht bij Cornelia - Cor voor
vrienden - Krienen.
Cor woonde, net als Maup, in de Rivierenbuurt. Ze kenden elkaar
vermoedelijk uit de tijd dat Cor pension
hield in Den Haag. Veel acteurs huurden er een kamer als ze
op tournee waren. Om in haar onderhoud te voorzien, runde
ze ook in Amsterdam een pension. Maup
kwam vaak op visite. Dikwijls bracht hij zijn wasgoed mee.
Cor gaf het fris gewassen, met liefde gevouwen en gestreken aan
hem terug. De jongste kinderen van Cor,
Lydia en Frank, waren zeer gesteld op Maup.
Toen het te gevaarlijk werd, hielpen Cor, Frank, Lydia en
Lydia’s echtgenoot, de fotograaf Cas
Oorthuys, hem aan een onderduikadres. Vanaf 30 december 1942
was Maup onvindbaar in het bevolkingsregister. Vow stond
er achter zijn naam: Vertrokken Onbekend
Waarheen. Hij was ondergebracht in een koetshuis op een
landgoed in Loenersloot, waar hij door moest gaan voor de
- afwezige - echtgenoot van Cor: Charles
Krienen. Maup genoot onder de dorpelingen méér aanzien
dan ooit; Charles was een gerenommeerd schrijver. Enige jaren
geleden had Cor hem echter vanwege zijn
mateloze drankzucht de deur uitgezet.
(**)
Nola is verkrijgbaar via de boekhandel.
ISBN: 978 90 80677 36 4
244 pagina’s (incl. 36 pagina's kleurenkatern), paperback
Winkelverkoopprijs: € 18,95
Verschenen: 13 oktober 2008
Nola is ook te bestellen bij
www.bol.com
Wilt u meerdere exemplaren bestellen, neem dan contact op met de
uitgever.
Klapwijk & Keijsers Uitgevers
033 7508704
06 5325 9695
keijsers@klapwijkenkeijsers.nl
www.klapwijkenkeijsers.nl
|
 |
 |