Column Karel N.L. Grazell

Terug naar de vorige pagina <<

 

 

index columns

Parkeergeld: te ja of te nee?

Beste Hevi,

Je schrijft op je weblog Bolestein over het parkeren rond Bolestein. Het is daar gratis en er staan overdag veel auto’s van mensen die daar niet wonen, maar daar gratis parkeren en dan per fiets of bus of tram naar hun bestemming in de stad gaan.
Mag ik daar in alle vriendschap wat kanttekeningen bij maken?
Overdag doordeweeks staat het rond Bolestein, ten zuiden van de Van Nijenrodeweg en ten oosten van de Amstelveenseweg inderdaad behoorlijk vol. Maar: dan moet je wel vaststellen dat er natuurlijk niet zoveel auto’s van bewoners staan, want die zijn ook naar hun werk. En voor huisvrouwen (m/v) die hun boodschappen vlak voor hun deur uit de auto willen kunnen zetten, en voor de gepensioneerden (m/v) die daar een auto bezitten, hoef je toch niet speciaal parkeergeld te gaan vragen. Zouden die beter hun auto kunnen afschaffen, zijnde een der belangrijkste vervuilers van de aarde? (Nu krijg ik alle fiolen van de homo automobilis vervuilensis over me uitgestort… maar ik heb zelf ook m’n auto weggedaan, korte tijd na m’n pensionering)
In de laatste tien jaar is het aantal autobezitters in de AOW zo’n beetje verdubbeld. Misschien komt dat mede omdat ze vaak zelf hebben meegewerkt aan het tot stand komen van een stuk vervuiling? Zijn ze het gewend?

O, ik kan weer niet voor m’n deur parkeren, nou moet ik even dubbelparkeren om m’n boodschappen naar huis te sjouwen. Jaja, maar hebben de nietwerkende partners (m/v) wel eens bedacht dat ze zonder problemen ergens anders in stad of land hun auto neerzetten op een plek waar ook mensen wonen die – nog heel ouderwets – hun auto precies voor de deur zouden willen parkeren, maar die nu dat niet kunnen want er staat een Bolesteinse auto.
Toen ik nog in de Rivierenbuurt woonde, kwam daar rond ’96 het parkeergeldsysteem. Tot dan had ik overdag in mijn straat niet de minste parkeerlast. Na enkele jaren was dat anders geworden: drukte. En… terwijl ik voordien vele bezoekers overdag had, liep dat snel tot minder dan de helft terug.
’n Jaar of tien later verhuisde ik naar Bolestein in een uithoekje van Buitenveldert en Amsterdam. Nu kwamen er nog minder bezoekers (mijn bezoekers komen voornamelijk overdag): te ver? Dat gaat bij parkeergeld nog minder worden.

De vervuiler betaalt. Parkeergeld. En kilometerheffing. Maar de kosten voor auto’s die voor bedrijven rijden (en dat zijn er nogal wat, de helft of meer) kunnen vaak worden doorberekend in de prijzen van de producten – zodat de particuliere automobilist die niet kan declareren, dubbelop betaalt, en wie geen auto bezit, via zulke prijsberekeningen er eveneens voor opdraait. En wat die kilometerheffing betreft: nu dreigen de provincies geen motorrijtuigenbelasting te krijgen en zouden dus nieuwe belastingen nodig zijn: ook in dit geval te betalen door iedereen, dus ook de niet-autoërs.
En… de vervuiler betaalt en veel vervuiling gaat gewoon door: het lijkt wel of we betalen om daarvoor toestemming te krijgen. Dank u, zegt de staat (en zeiden de ouden al niet: wie controleert de controleur?).
Straks, mevrouw (m/v), betaalt u het parkeergeld uit eigen portemonnee, terwijl uw buurman er geen cent voor hoeft neer te leggen. Het is oneerlijk verdeeld. De welvaart regeert.

Verschuivingen van auto’s. Toen in de Rivierenbuurt het betaald parkeren werd ingevoerd, verdwenen veel auto’s naar gratis gebieden – dus in Buitenveldert. Als gevolg moest daar parkeergeld worden betaald, maar dan met de boven reeds genoemde grens. Als nu in het gratis gebied ook het betaalsysteem wordt ingevoerd, verschuiven de hordes auto’s weer en wordt het nabije Amstelveen ermee opgezadeld. Het is alsof je een besmette patiënt met commercieel getinte medicijnen de symptomen van z’n ziekte ontneemt (en niet de oorzaak!) en die overplaatst op een ander. Hik spik sprouw, ik geef die mik aan jou. Dank u wel, Bolesteiners.
Sinds ergens het betaald parkeren is ingevoerd, gaan die verschuivingen door tot in de Sahara(met oases van parkeermeters) en Antarctica (met pinguins als parkeerwachters).

Betaald parkeren is dus geen echte oplossing, alleen maar voor egocentrisch (‘egotopologisch?’) denkenden. Het zou beter zijn als er iets drastisch wordt gedaan aan het autobezit. Maar dat zal wel niet lukken. Zelfs al die genereus gehonoreerde dames en heren in Kopenhagen hebben de klimaattop niet tot een goed einde kunnen brengen. Je zou ze in de bijstand moeten zetten.

Hartelijk gegroet,

Karel N.L. Grazell
Amsterdams stadsdichter uit ZuiderAmstel

10 januari 2010

Reageren?: Gastenboek

 

Terug naar de vorige pagina <<