index columns
Parkeergeld: te ja of te nee?
Beste Hevi,
Je schrijft op je
weblog Bolestein over het parkeren rond Bolestein. Het is
daar gratis en er staan overdag veel auto’s van mensen die daar
niet wonen, maar daar gratis parkeren en dan per fiets of bus of
tram naar hun bestemming in de stad gaan.
Mag ik daar in alle vriendschap wat kanttekeningen bij maken?
Overdag doordeweeks staat het rond Bolestein, ten zuiden van de
Van Nijenrodeweg en ten oosten van de Amstelveenseweg inderdaad
behoorlijk vol. Maar: dan moet je wel vaststellen dat er
natuurlijk niet zoveel auto’s van bewoners staan, want die zijn
ook naar hun werk. En voor huisvrouwen (m/v) die hun
boodschappen vlak voor hun deur uit de auto willen kunnen
zetten, en voor de gepensioneerden (m/v) die daar een auto
bezitten, hoef je toch niet speciaal parkeergeld te gaan vragen.
Zouden die beter hun auto kunnen afschaffen, zijnde een der
belangrijkste vervuilers van de aarde? (Nu krijg ik alle fiolen
van de homo automobilis vervuilensis over me uitgestort… maar ik
heb zelf ook m’n auto weggedaan, korte tijd na m’n pensionering)
In de laatste tien jaar is het aantal autobezitters in de AOW
zo’n beetje verdubbeld. Misschien komt dat mede omdat ze vaak
zelf hebben meegewerkt aan het tot stand komen van een stuk
vervuiling? Zijn ze het gewend?
O, ik kan weer niet voor m’n deur parkeren, nou moet ik even
dubbelparkeren om m’n boodschappen naar huis te sjouwen. Jaja,
maar hebben de nietwerkende partners (m/v) wel eens bedacht dat
ze zonder problemen ergens anders in stad of land hun auto
neerzetten op een plek waar ook mensen wonen die – nog heel
ouderwets – hun auto precies voor de deur zouden willen
parkeren, maar die nu dat niet kunnen want er staat een
Bolesteinse auto.
Toen ik nog in de Rivierenbuurt woonde, kwam daar rond ’96 het
parkeergeldsysteem. Tot dan had ik overdag in mijn straat niet
de minste parkeerlast. Na enkele jaren was dat anders geworden:
drukte. En… terwijl ik voordien vele bezoekers overdag had, liep
dat snel tot minder dan de helft terug.
’n Jaar of tien later verhuisde ik naar Bolestein in een
uithoekje van Buitenveldert en Amsterdam. Nu kwamen er nog
minder bezoekers (mijn bezoekers komen voornamelijk overdag): te
ver? Dat gaat bij parkeergeld nog minder worden.
De vervuiler betaalt. Parkeergeld. En kilometerheffing. Maar de
kosten voor auto’s die voor bedrijven rijden (en dat zijn er
nogal wat, de helft of meer) kunnen vaak worden doorberekend in
de prijzen van de producten – zodat de particuliere automobilist
die niet kan declareren, dubbelop betaalt, en wie geen auto
bezit, via zulke prijsberekeningen er eveneens voor opdraait. En
wat die kilometerheffing betreft: nu dreigen de provincies geen
motorrijtuigenbelasting te krijgen en zouden dus nieuwe
belastingen nodig zijn: ook in dit geval te betalen door
iedereen, dus ook de niet-autoërs.
En… de vervuiler betaalt en veel vervuiling gaat gewoon door:
het lijkt wel of we betalen om daarvoor toestemming te krijgen.
Dank u, zegt de staat (en zeiden de ouden al niet: wie
controleert de controleur?).
Straks, mevrouw (m/v), betaalt u het parkeergeld uit eigen
portemonnee, terwijl uw buurman er geen cent voor hoeft neer te
leggen. Het is oneerlijk verdeeld. De welvaart regeert.
Verschuivingen van auto’s. Toen in de Rivierenbuurt het betaald
parkeren werd ingevoerd, verdwenen veel auto’s naar gratis
gebieden – dus in Buitenveldert. Als gevolg moest daar
parkeergeld worden betaald, maar dan met de boven reeds genoemde
grens. Als nu in het gratis gebied ook het betaalsysteem wordt
ingevoerd, verschuiven de hordes auto’s weer en wordt het nabije
Amstelveen ermee opgezadeld. Het is alsof je een besmette
patiënt met commercieel getinte medicijnen de symptomen van z’n
ziekte ontneemt (en niet de oorzaak!) en die overplaatst op een
ander. Hik spik sprouw, ik geef die mik aan jou. Dank u wel,
Bolesteiners.
Sinds ergens het betaald parkeren is ingevoerd, gaan die
verschuivingen door tot in de Sahara(met oases van
parkeermeters) en Antarctica (met pinguins als parkeerwachters).
Betaald parkeren is dus geen echte oplossing, alleen maar voor
egocentrisch (‘egotopologisch?’) denkenden. Het zou beter zijn
als er iets drastisch wordt gedaan aan het autobezit. Maar dat
zal wel niet lukken. Zelfs al die genereus gehonoreerde dames en
heren in Kopenhagen hebben de klimaattop niet tot een goed einde
kunnen brengen. Je zou ze in de bijstand moeten zetten.
Hartelijk gegroet,
Karel N.L. Grazell
Amsterdams stadsdichter uit ZuiderAmstel
10 januari 2010
Reageren?:
Gastenboek
|