Utrechtsebrug - brug 439. . . .

Terug naar de vorige pagina <<

 

 

Brug 439 - de Utrechtsebrug

Index

 

omhoog   Ben Pijnappel

Bij het doorkijken van oude fotoalbums vond ik een aantal foto's die ik destijds tijdens het bouwen van de Utrechtse Brug gemaakt heb.
Ik woonde op de Rivierenlaan 138 '"(van 1945 tot 1992) en heb dus de brug van het begin tot eind zien bouwen. Het was in die tijd een groot karwei.
Diverse huizen aan de Amsteldijk werden gesloopt o.a. de twee villa's van de fam. Elsenburg om plaats te maken voor de oprit van de brug.
Aan de overzijde van de Amstel waren alleen boerderijen, pas na de opening van de brug werd begonnen met de aanleg van het industriegebied. In mijn herinnering was de bottelarij van Coca Cola het eerste bedrijf dat daar geopend werd. Dit had toen nog al wat voeten in de aarde want dit stuk was grondgebied van Ouderamstel en dus mocht het GEB geen elektriciteit leveren en moest het PEN naar dit (toen) niemandsland een kabel brengen. Vrij kort na de opening werd ook het Motel geopend. Je kunt je nu haast niet meer voorstellen dat het gebied aan de overzijde van de Amstel slechts boerderijen waren.

Ben Pijnappel - anana@xs4all.nl - 13 april 2008
 

omhoog   Gegevens van brug 439

Utrechtsebrug, brugnr. 439
Openstelling (provisorisch) 1-4-1954 door toenmalig minister Verkeer en Waterstaat J. Algera
Openstelling (volledig) 3-7-1954

De Utrechtsebrug is de eerste brug over de Amstel die van voorgespannen beton is gebouwd. De naam is bepaald door een prijsvraag met de naam "Hoe heet de nieuwe brug?" uitgeschreven door de krant het Parool. De meest ingezonden namen waren 'Dr.A.Plesmanbrug' en 'Utrechtsebrug'. Het resultaat is bekend. Een bijzonderheid is de Sabbatketting die in een kastje aan één van de pijlers hangt, en door de Nederlandse Israëlische Gemeente geschonken is, in het kader van de geestelijke vrijheid en verdraagzaamheid in ons land. Door de sabbatketting werd symbolisch weergegeven dat de Amstel afgesloten kon worden. Volgens de joodse wet is het verboden op sabbat buiten de ommuurde stad iets te dragen. Door de symbolische afsluiting met een ketting werd Amsterdam een stad en dan geld het draagverbod niet.


Op 1 april 1954 opent Minister Algera in Amsterdam de nieuwe autosnelweg Amsterdam - Utrecht. Hij verricht de handeling door een nieuwe wegwijzer te onthullen nabij de Utrechtsebrug.


Bij de openstelling was de Utrechtsebrug nog niet helemaal klaar.
Betonning moest er voor zorgen dat het verkeer enkel de binnenste rijstroken zou gebruiken..
FOTO JAN STERK/©BEHEER FOTOARCHIEF  JAN STERK

Bron: www.autosnelwegen.nl

Brugnaam verklaard: Deze vaste brug in stadsdeel ZuiderAmstel is genoemd naar de stad Utrecht.

Ligging in: Nieuwe Utrechtseweg
Ligging over: Amstel
Stadsdeel: Rivierenbuurt
Brugnaam: Utrechtsebrug ¹
Bouwjaar: 1954
Type: Vaste brug
Architect: Kramer, P.L.
Beheer: DIVV, KunstWerken
Doorvaarten en/of Overspanningen: 3
Hoofddoorvaart breedte: 52.30 m
Hoofddoorvaart hoogte: 4.13 m + N.A.P. bij rivierpijler tot 5.59 m + N.A.P. in top boog
Waterstand ter plaatse: 0.40 m - N.A.P.

Bron: Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer

 

omhoog  De Gaspont

Voordien kon de oversteek alleen maar worden gemaakt met een pontje, ook wel de Gaspont genoemd. Deze voer van de Amsteldijk naar de Zuider Gasfabriek aan de Korte Ouderkerkerdijk. Op 1 juni 1956 werd het veer overbodig en opgeheven.


de Gaspont op de Amstel

Herinneringen aan het pontje van Bram Mulder >>
(**) De pont, door sommigen het pontje genoemd, voer vanaf de Amsteldijk naar de overkant van de Amstel. Die pont werd ook wel de “Gaspont” genoemd, omdat hij vlak voor de gasfabriek z’n steiger had. Wij voeren met die pont soms heen en weer, totdat “de kapitein” het in de gaten kreeg en hij ons eraf stuurde. Je had er een kajuit met banken en op het dek kon je, als het koud weer was, lekker tegen de schoorsteen zitten. Het was een stoompont, die gestookt werd met cokes, dat van de gasfabriek kwam. De stoker gooide de sintels vaak op het pad aan de overkant van de Amstel.(**)

Herinneringen aan het pontje van Jeanne van Hellemond >>
(**)
Het heen en weer varen met het pontje dat over de Amstel voer naar de Zuider-Gasfabriek.
Wij speelden dan benedendeks, dat werd oogluikend toegestaan door een vriendelijke schipper.
In de winter, wanneer het gesneeuwd had, met de slee van het taluud roetsen , dit lag vlak waar nu de Utrechtse brug is gesitueerd.(**)

 

omhoog   De foto's van de bouw van de Utrechtsebrug door Ben Pijnappel

foto: Ben Pijnappel
zicht vanuit de woning van Ben Pijnappel, Rivierenlaan 138/3, op Amstel met aan de overkant de Korte Ouderkerkerdijk met watertoren en Zuider Gasfabriek; de bouw van de Utrechtsebrug is in voorbereiding. Spoedig zal dit landelijke beeld veranderen.

foto: Ben Pijnappel
zicht vanuit de woning van Ben Pijnappel, op Amstel met watertoren en Zuider Gasfabriek.

foto: Ben Pijnappel
Zicht vanaf de Korte Ouderkerkerdijk richting Omval; voorbereidend werk.
Op de Amstel vaart de Gaspont nog.

foto: Ben Pijnappel
de altijd rustieke Amstel.

foto: Ben Pijnappel
Amstel en Korte Ouderkerkerdijk met watertoren en Zuider Gasfabriek en Omval.

foto: Ben Pijnappel
De stadgashouder van de Zuider Gasfabriek aan de Korte Ouderkerkerdijk.

foto: Ben Pijnappel
Overslag van bouwmaterialen aan de Amsteldijk.

foto: Ben Pijnappel
Overslag van bouwmaterialen aan de Amsteldijk.

foto: Ben Pijnappel
Overslag van bouwmaterialen aan de Amsteldijk.

foto: Ben Pijnappel
Overslag van bouwmaterialen aan de Amsteldijk.

foto: Ben Pijnappel
Aanvoer en overslag met groot materieel van bouwmaterialen aan de Amsteldijk.

foto: Ben Pijnappel
Aanvoer en overslag van bouwmaterialen aan de Amsteldijk.

foto: Ben Pijnappel
zicht vanuit de woning van Ben Pijnappel; de bouw vordert gestaag. Rechts het textielbedrijf ATEK , de  Amsterdamsche Tricot en Kunstzijde fabriek op de Amsteldijk 217.

foto: Ben Pijnappel
zicht vanuit de woning van Ben Pijnappel; de bouw vordert gestaag.

foto: Ben Pijnappel
de Amstel is reeds half overbrugd met brugliggers.

foto: Ben Pijnappel
drijvende kranen van de fa. Christiani & Nielsen tillen voorgespannen betonelementen.

foto: Ben Pijnappel
drijvende bokken doen het zware tilwerk van stalen brugelementen.

foto: Ben Pijnappel
werkzaamheden aan een van de bruggenhoofden.

foto: Ben Pijnappel
de bouwlocatie met veel betonelementen.

foto: Ben Pijnappel
het wegdek rust op een van de pijlers.

foto: Ben Pijnappel
het betonnen wegdek krijgt gestalte.

foto: Ben Pijnappel
zicht op de vorderende werkzaamheden met de Wolkenkrabber en de Rivierenlaan op de achtergrond.

foto: Ben Pijnappel
zicht vanuit de woning van Ben Pijnappel; de brug nadert voltooiing;
er zijn nog geen toegangswegen.

foto: Ben Pijnappel
zicht vanuit de woning van Ben Pijnappel; de bijna overbrugde Amstel trekt nieuwsgierige toeschouwers, het verkeerskruispunt voor de brug krijgt gestalte.
Let op de neus van de drie-asser van lijn 25 rechtsonder in de foto.

foto: Ben Pijnappel
het schiet al aardig op, hè heren?

foto: Ben Pijnappel
De hulppijlers zullen spoedig verwijderd worden.

foto: Ben Pijnappel
zicht vanuit de woning van Ben Pijnappel; de Amstel met schaatsers en
de kruising Rijnstraat / Rivierenlaan, de Utrechtsebrug is af.

omhoog  Brief van het feestcomité Rijnstraat (ingezonden door Hans Heil)

Als aanvulling op het artikel over de opening(en) van de Utrechtsebrug in 1954 zend ik u als bijlage een brief, die gestuurd is door het "Feest-Comité Rijnstraat".
Ik vond deze brief jaren geleden na het overlijden van mijn vader Ph. (Flip) Heil in zijn archief.
Helaas is de kwaliteit niet zo denderend, want het is een carbon-doorslag. De inhoud van de brief is nog wel te ontcijferen. Hopelijk komt de brief goed over via deze e-mail.
Met hartelijke groeten,

Hans Heil

omhoog  Gedicht Karel N.L.Grazell


Amstelbrug

Een lange tong die likt aan de verte.
Maar heb je wel ‘ns eronder gezeten?
Op het water van de Amstel drijft de
schaduw van de brug als een mantel.
Schepen tragen door de trage stroom.
En boven je hoofd gaat een eindeloze
vlucht van auto’s en ritmet op de keep
tussen weg en brugdek. Soms zit er
een saxofoon in de grote elleboog met
de dijk en speelt een eenzame blues
tegen alle ritmiserende auto’s in. Een
Amstel van blues, die vol weemoed
zich laat stromen naar de andere kant.

 

Prentbriefkaart

omhoog  Foto's Pauline Wesselink

omhoog   Satellietfoto


satellietfoto van de huidige (2008) Utrechtsebrug - Google Maps

omhoog   Links

 

omhoog   Reacties van lezers

Naam: annelies van soldt-seijffert
Email: annelies(ad)vansoldt.demon.nl
Date: 01 May 2008

Wat vreselijk leuk om die foto,s te zien. Ik kan me de feestelijke opening van de brug herinneren want er waren allerlei attracties voor de kinderen. Geloof zelfs dat ik mijn vader herken op de 1ste foto dus ga op zoek in het archief!Zal ook kijken of ik zelf foto,s heb van die dag.Bedankt voor dit artikel, groeten annelies

Naam: bart brans
Email: bbbrans(ad)hotmail.com
Date: 29 Apr 2008

de bouw van de brug moest het clubgebouw van de welpen verdwijnen. het spelen op het industrieterrein was woensdag en zaterdagmiddag snel oudere kleren aan en met de pont over. van de pontbaas maar 1 keer heen en 1 keer terug. was nog de tijd dat alleen de gasfabriek, mapple-leave kauwgumm en fiat daar waren. wat waren wij bevoorrecht met zo een terrein in de buurt.

Naam: marian
Email: marianxboersma(ad)hotmail.com
Date: 21 Apr 2008

Hallo, kom ik zomaar mijn zoon tegen op een foto varend onder de Utrechste brug,grappig! Er liggen heel wat voetstappen van ons op die brug. groet Marian

Naam: Max
Land: Israel
Date: 15 Apr 2008

Fantastische fotoserie uit die tijd !! Laat ik nou altijd gedacht hebben dar er 'n BATA schoenfabriek daar stond,maar misschien was ik misleid door 'n reclame bord wat daar op de muur geschilderd was.
Bijna goed Max; het was Hoogenbosch schoenen (red.)

Naam: Jac. Aldersebaes
E-mail:
tonol(ad)sbcglobal.net
Land:
USA
Date: 29 Apr 2008

Wat een leuke beschrijving is dat! Ik woonde vroeger op de Rivierenlaan vlak bij die brug en heb het hele geval van bouwen meegemaakt. Wat ook aardig was, was die oude Gaspont. Ik kan me herinneren, dat ik met wat vriendjes met de pont naar de overkant van de Amstel ging, omdat we wilden ijshokkien op een grote schuit die daar gemeerd lag. Wij dachten dat die schuit vol met water zat en daar het goed gevroren had was dat dus een goede ijsbaan.
Wat wij niet wisten was dat die schuit vol met koeienmest zat. De bovenlaag was bevroren, maar vlak daaronder was die mest aan het broeien. Toen Henny Winkelman op het "ijs" stapte ging hij er doorheen en landde in de koeienpoep. Van hockey spelen kwam toen niets meer en hij moest nodig naar huis. De pont baas liet hem op het alleruiterste van de hefbrug staan waar hij wat van zijn "mest" kwijt kon raken. Toen hij thuis kwam wilde hij de trap op, maar zijn moeder wilde dat natuurlijk niet. Hij moest buiten blijven staan, onder een van hun ramen en zijn moeder smeet emmers met water over hem heen om hem zo schoon mogelijk te krijgen. We hebben ons krom gelachen.

Naam: Ruud Jansen
Email: ruudenlia(ad)wanadoo.nl
Date: 15 Apr 2008

Wat een prachtige foto's heeft Ben Pijnappel voor ons te voorschijn getoverd. Klopt het allemaal? Stond er inderdaad een fabriekje tussen het zwembad en de Amstel? Natuurlijk klopt dat, ik zie het nu weer helemaal voor me. Toch wonderlijk hoe sommige dingen volledig uit je geheugen gewist worden en andere niet. Maar Ben heeft in ieder geval voor een mooie aanvulling gezorgd voor alles wat al in ZWW staat. En een uitdaging voor iedereen om ook die oude albums nog eens door te bladeren. Ruud Jansen

Naam: K.Lanser
Email: k.lanser(ad)lanser.nl
Date: 14 Apr 2008

Geweldig om deze foto's te zien. Als 10 jarige jongen speelde ik altijd aan de Ouderkerkerdijk. Mijn ouders hadden en volkstuin op Amstelglorie. Aan Jan Vroegop- singel werden omstreeks die jaren voor diverse roeiverenigingen clubhuizen gebouwd. Ik herinner mij dat er langs de weg in aanbouw ter hoogte van het motel een tijdelijk betonfabriek stond. Hier werd het beton voor het wegdek van de Utrechtseweg gefabriceerd. De spanbeton brug-bogen werden achter het De Miranda bad gemaakt. Het kanaal bij de gasfabriek was toen een ondiepe brede uitgraving waar het 's winter erg druk was met schaatsers.

Naam: Pauline Wesselink
Email: renp(ad)xs4all.nl
Date: 13 Apr 2008

Wat geweldig om de foto's van Ben Pijnappel te zien van de Utrechtse brug in aanbouw. Zo heerlijk rustig was het toen nog op die plek.

 

Terug naar de vorige pagina <<