Het kunstmagazine wendingen had haar debuut in 1918 en bleef
voortbestaan tot 1932. De uitgave was een initiatief van het Amsterdamse genootschap
Architectura et Amicitia, onder leiding van de gedreven hoofdredacteur,
architect en vormgever H.Th. Wijdeveld. De overige redactieleden waren eveneens
architecten, allemaal opgeleid in de laat 19e eeuwse school van Cuypers.
Daarnaast hadden twee specialisten op het gebied van decoratieve kunsten, J.M.L. Lauweriks
en R.N. Roland Holst, lange tijd een invloedrijke rol.
Foto van de originele
houtsnede van K.P.C. De Basel. Deze is
opgenomen in: De houtsneden van K.P.C. De Bazel, door
J.L.M. Lauweriks, een uitgave van S.L. van Looy, Amsterdam
(1925) (foto J. Wiersema)
Alle uitgaven van Wendingen
zijn gewijd aan een specifiek thema op het gebied van architectuur of daaraan gerelateerde
kunst en vormgeving. Zo verschenen nummers over de decoratieve architectuur van De
Amsterdamse School, het functionalisme van De Haagse School van Dudok en Wouda, de Van
Nelle Fabriek, een zevendelige serie over het erk van Frank LLoyd Wright, nummers over
stedenbouw en de aan architectuur gerelateerde beeldhouwkunst van Hildo Krop en Hohn
Rädecker. In de tweede jaargang werd ook aandacht besteed aan andere kunstdisciplines,
bijvoorbeeld interieurontwerpen (Gispen), gebruiksvoorwerpen (glas en keramiek van Chris
Lebeau en Copier), grafische kunst, theater en dans. Bovendien was een speciaal Art Deco
nummer gewijd aan de ontwerpen van Eileen Gray. Oorspronkelijk was Wendingen
opgezet als maandblad. Uiteindelijk zijn er 116 nummers uitgegeven in veertien jaar tijd,
gemiddeld acht uitgaven per jaar. De oplage varieerde van 650 tot 1300 nummers
(bijvoorbeeld de populaire F. Lloyd Wright-serie in 1925) en de prijs
varieerde van f
1,75 voor het eerste nummer tot f 7,- in 1925.
Verzameling
die deel uitmaakt van Caldic Collectie: alle 116 uitgaven van
Wendingen
Foto: met dank aan
Sandra
Fragment van de verzameling
Foto: met dank aan
Sandra
Wendingen, dat drie maanden na
het ontstaan van De Stijl verscheen, was een progressief blad. Het bood een forum voor
architecten en andere kunstenaars die actuele kwesties binnen hun vak aan de orde wilden
stellen. Verschillende kunstdisciplines kwamen hierdoor in dit tijdschrift samen.
Bovendien kreeg bij iedere uitgave een andere kunstenaar de opdracht voor het
omslagontwerp, waardoor ook de vormgeving van het blad tot stand kwam vanuit verschillende
artistieke invalshoeken én de naamsbekendheid van de kunstenaar werk vergroot. Wijdeveld
bood de kunstenaars een maximale vrijheid; het ontwerp hoefde geen samenhang te vertonen
met de inhoud van een nummer.
Mystiek-symbolische ontwerpen door Roland Holst, Van Konijnenburg of Toorop werden
afgewisseld met functionele (Gispen, Dudok, Van der Vlugt) of puur decoratieve ontwerpen
(Lauweriks, Liaon Cachet). Ook ontwerpers van advertenties kregen geen regels opgelegd.
Kop van de titelpagina van het eerste Wendingen nummer (1918),
ontwerp H.Th. Wijdeveld, geconstrueerd met lijnen en andere
zetbakmaterialen; een typografische vinding van Wijdeveld. (Foto met dank aan:
J. Goud)
In de vormgeving van het blad is een rode
draad waarneembaar. Hiervoor was redacteur Lauweriks verantwoordelijk. Hij bepaalde dat de
uitgaven moesten voldoen aan een standaard vierkant formaat van 33 x 33 cm (conform de
verhoudingen van een Japanse tatami-mat). Het ontwerp liep meestal door op de achterzijde
van het tijdschrift. Naam, decoratie en afbeeldingen kregen een gelijkwaardige
behandeling. Er werd meestal op rijstpapier, eenzijdig, gedrukt. Ook werden bladzijden
gevouwen en de nummers met de hand gebonden. Deze (Japanse) vormgevingskenmerken werden
ook bij de functionalistische ontwerpen van Dudok, Wouda en Van der Vlugt in de jaren
twintig nog gehanteerd. Modern ontwerp ging zo hand in hand met uitgangspunten uit de
Japanse vormgeving die begin 20e eeuw hun intrede in Nederland deden. Dankzij
de invloed van Lauweriks bleef de uitzonderlijke kwaliteit van het blad als geheel
gewaarborgd.
Wijdeveld speelde een cruciale rol in de typografische vernieuwing van het blad;
er werd gebouwd, gemetseld met letters en andere visuele elementen. Covernaam en titels
werden in rechthoekige vormen geconstrueerd. De letters werden opgebouwd uit zetmateriaal,
meestal schreefloos en in een heldere en expressieve stijl. Deze onorthodoxe typografie is
bekend geworden als de Wendingen- of Wijdeveldstijl. De plaatsing
van de relatief strak vormgegeven letters en woordopbouw binnen overwegend dynamisch en
weelderige composities, werd typerend voor veel Wendingen-uitgaven.
De stijldiversiteit in
vormgeving bepaalde de kracht en aantrekkelijkheid van het blad. Het tijdschrift had een
grote invloed: adverteerders, boekontwerpers, de Amsterdamse Grafische School, uitgeverij
Joh. Enschedé en het kunstblad De Stijl namen (delen van) de Wendingenstijl
over. Het tijdschrift sloeg een brug tussen het laat 19e eeuwse eclecticisme en
de internationale trend van functionalisme in het interbellum.
OMSLAGEN
update met meer dan 30 covers (totaal 103 van de 116)
1: Oosterse
kunsten.; 2: Onze tijd en het Werk van M. de Klerk.; 3:
Dansnummer.; 4: Architectuur.; 5: Kunst in de Reclame.; 6:
Interieur ontwerpen.; 7-8: Houtsnedennummer; 9-10: Tooneel.; 11:
Architectuur.; 12: Architectuur.
2e jaar juli en aug 1919: Houtsnijdersnummer.
No 11, 1919. Omslag houtsnede door Hildo Krop
Nr 4 april 1919. Omslag ontwerp Mej. P. Bolken. Over Lauweriks, Luthman, Wijdeveld Van
Loghem ea.
1919 - 3 Dansnummer
K.P.C. de Bazel. Onze tijd en het werk van M. de Klerk.
Amsterdam, 1919. 24 pp. Ills.
Omslaglithografie T. Poggenbeek. Typografie H.Th.Wijdeveld. (Wendingen vol.2, nr 2).
R. Roland Holst. Kunst in reclame.
Amsterdam, 1919. 38 pp. Ills.
Omslaglithografie J.B. Heukelom. Typografie H.Th.Wijdeveld. (Wendingen vol.2, nr 5).
1: De Beeldhouwkunst van Heden.; 2:
Het Werk van Gustav Klimt.; 3-4: Volkswoningbouw.; 5: De Kunst
der Hongaren.; 6-7: Maskers.; 8-9: Josef Hoffman.; 10: Het Werk
van Erich Mendelsohn.; 11-12: Het Ontwerp voor het
Gemeente-Museum te 's Gravenhage door H.P. Berlage.
Nr. 8 en 9, aug/sept 1920, 3e jaar. Omslag houtsnede H. A. van den Eijnde. 48
Illustraties naar werken van Josef Hoffmann. Inleiding door J. Boterenbrood.
Wendingen vol. 3, nr 11 & 12 (1920)
H.P. Berlage. Het ontwerp voor het Gemeente Museum te
's-Gravenhage.
Amsterdam, 1920. 16 pp. Ills. Omslaglithografie Jac.Jongert.
P. Behrens. Woningbouwnummer.
Amsterdam, 1920. 44 pp. Ills.
Omslaglithografie M. de Klerk.
Typografie H.Th.Wijdeveld. (Wendingen vol.3, nr 3 & 4).
1920, jaargang 2, nummer 2
gewijd aan werk van Gustav Klimt,
omslag litho Tjerk Bottema
1920, jaargang 2, nummer 5
gewijd aan de kunst der Hongaren.
Omslag houtsnede door Josef Cantré
1-2: Het Werk van Willem van
Konijnenberg.; 3: Oost-Aziatische Kunst uit de
Pertrucci-Collectie te Amsterdam.; 4-5: Het Werk der
Afgevaardigde Leden van Architectura et Amicitia.; 6:
Teekeningen en foto's van een Landhuis te Oostvoorne.; 7-8: De
Marionet.; 9-10: De Internationale Theatervoorstelling.; 11:
Frank Lloyd Wright.; 12: Nieuwe Rijksacademiegebouw te
Amsterdam.
1921 nr. 7/8 engelse versie over marionetten. Cover houtsnede van Lion Cachet.
Nr. 4 -11 serie, 1921, Hendrick Petrus Berlage (1856-1934). Frank Lloyd Wright.
1921, jaargang 4, nummer 9/10
gewijd aan de Internationale Theater Tentoonstelling Amsterdam 1922
Wendingen IV-1/2 (1921)
Willem van Konijnenburg - Dit is
dubbelnummer 1/2 van de 4de serie (1921) en gewijd aan
Willem van Konijnenburg. Typografische verzorging H. Th.
Wijdeveld.
No.3 1921 -
Oost-Aziatische Kunst uit de Pertrucci-Collectie te
Amsterdam, Omslag litho M. de Klerk
No.4/5 1921 – Het Werk der
Afgevaardigde Leden van Architectura et Amicitia
1921-6 gewijd
aan Vorrink en Wormser. Landhuis te Oostvoorne
1921-12
Nieuwe Rijksacademiegebouw te
Amsterdam door H.TH Wijdeveld.
1: Glas-in-lood Ramen R.N. Roland
Holst.; 2 Advertenties en Affiches door Nederlandse
Kunstenaars.; 3: Hooge Gebouwen in de Handelscentra van Europa
en Amerika.; 4: Middenstandswoningbouw in het Uitbreidingsplan
"Zuid" te Amsterdam.; 5/6: Werk van den Nederlandschen
Beeldhouwer J. Mendes Da Costa.; 7: Bouwwerken, Uitgevoerd door
de Afdeeling Gebouwen van den Dienst van Publieke Werken der
Gemeente Amsterdam.; 8-9: Schelpen.; 10: De Exlibris van
Nederlandsche Kunstenaars.; 11-12: Uitgevoerde Projecten der
Architecten C.J. Blaauw, J. Crouwel en J.M. Luthmann.
Nr 4 - 1923 Middenstandswoningbouw uitbreidingsplan Zuid door J.P.Mieras - lithografie
Albert Klein Lees de gehele inhoud
Wendingen 1923 Affiches van Nederlandse kunstenaars
1923-1
5-11/12 glas in lood R.N. Roland Holst
1923 - 5/6, serie V
Werk van den Nederlandschen
Beeldhouwer J. Mendes Da Costa
R. Roland Holst. Schelpen.
Amsterdam, 1923. 50 pp. Ills.
Omslaglithografie R. Roland Holst. Typografie H.Th.Wijdeveld. (Wendingen vol.5, nr 8 &
9).
R. Roland Holst. Glas in lood.
Amsterdam, 1923. 38 pp. Ills.
Omslaglithografie Jac. Jongert. Typografie H.Th.Wijdeveld. (Wendingen vol.5, nr 1).
1923
- 3:
Hooge Gebouwen in de
Handelscentra van Europa en Amerika - omslag
Johan Polet
No.11/12
1923 - Uitgevoerde Projecten der Architecten C.J. Blaauw, J.
Crouwel en J.M. Luthmann. Omslag
houtsnede S.Jessurun de Mesquita
1: Beeldhouwwerken van H.A. van den
Eijnde, John Rädecker, Th.A. Vos, Joh. Polet, Hildo Krop en J.V.
Lunteren.; 2: Reisschetsen en Studies van M. de Klerk.; 3: Werk
van Hermann Finsterlin.; 4-5: Onuitgevoerde Architectonische
Projecten van M. de Klerk.; 6: Werk der Iersch-Engelsche
Interieur-kunstenares Eileen Gray.; 7: Portret-teekeningen M. de
Klerk.; 8: Raadhuis-ontwerp voor de Gemeente Hilversum en
Uitgevoerde Projecten W.M. Dudok.; 9-10: Uitgevoerde Bouwwerken
van M. de Klerk.; 11-12: Kristallen.
Nr 9 en 10 van de zesde serie (1924). M. de Klerk uitgevoerde bouwwerken. Omslag
lithografie Tine Baanders, fotos Bernard Eilers.
1924 nr. 2 van de 6e serie
Geheel gewijd aan reisschetsen en studies van architect M. de Klerk
1924 M. de Klerk nr. 7 van de 6e serie Geheel gewijd aan portret- tekeningen door
architect M. de Klerk
1924 - 11 van de 6e serie. Gewijd aan kristallen.
1924 - 8: Dudoknummer
Omslagontwerp van W.M. Dudok.
C.J. Blaauw. Hermann Finsterlein.
Amsterdam, 1924. 36 pp. Ills.
Omslaglithografie H. Finsterlein. Typografie H.Th.Wijdeveld. (Wendingen vol.6, nr 3).
1924, jaargang 6, nummer 1
gewijd aan beeldhouwkunst gebouwen
1924-6
Werk der Iersch-Engelsche
Interieur-kunstenares Eileen Gray
1: Teekeningen en etsen van S.
Jessurun de Mesquita.; 2: Beeldhouwwerken van Hildo Krop.; 3-9:
The Life-Work of the American Atchitect Frank Lloyd Wright.
Delen 1-7.; 10: Meubelen M. de Klerk.; 11-12: Het Gebouw van den
Haagsche Bijenkorf.
Nr 2 van 1925 gewijd aan Hildo Krop. Met houtsnede z/w. op voor- en achterzijde omslag
door HILDO KROP Lees ook >>
Jg. VII, 1: JESSURUN de MESQUITA, S. Teekeningen en etsen. 1925. 4º. Owrps., woodcut
front cover by Jessurun de Mesquita.
Series VII 1925 no. 3The Life-Work of the American
Atchitect Frank Lloyd Wright. Delen 1-7
1925
-9: The
Life-Work of the American Architect Frank Lloyd Wright.
Delen 1-7
1925-11/12 De
Bijenkorf, Piet Kramertoegepaste kunst
1: Beeldhouwwerk.; 2: Interieurs.;
3: Regie-werk van Joh. de Meester.; 4: Deensche Architectuur.;
5: Zweedsche Architectuur.; 6-7: De Architectuur in Plan West te
Amsterdam.; 8: Zweedsche Kunstnijverheid.; 9-10: Oostenrijksche
Kunst.; 11: "Afdeeling Gebouwen" Publieke Werken Amsterdam.; 12:
Nieuwe Ceramiek.
Nr. 5 - 8ste serie - 1927 Zweedse bouwkunst
Nr. 2 van de 8ste serie (1927), gewijd aan Interieur
Nr. 3 van de 8e serie 1927
Gewijd aan Joh. de Meester jr. bij het Vlaamsche volkstooneel en elders.
Omslag teekening van Anton Kurvers
1927
- 6:
Plan West
1927
- 6:
Plan West
nr. 12, 8e Serie, 1927. Omslag
naar een bandtekening van Tine Baanders.
1: Een Ontwerp en Uitgevoerde
projecten van W.M. Dudok.; 2: Techniek en Kunst.; 3-4: Werken in
Particulier Bezit door Jan Toorop.; 5: Hindoe-Javaansche
Beeldhouwkunst.; 6-7: Beeldhouwkunst.; 8: Spotprenten van Albert
Hahn Sr.; 9: Werken van Johan Thorn Prikker.; 10: Grafische
Kunst.; 11: Poppen en Marionetten.; 12: Russische Ikonen.
Kunst en Techniek, ontworpen door Gispen, 1928
1928, nummer over poppen en marionetten, nummer 11 van de 9e serie. omslag steendruk
door A. Kurvers
Nr. 6 van de 7e serie (1928) beeldhouwkunst
1928- nr. 5 - 9e serie - Hindoe-Javaanse beeldhouwkunst
Nr. 8 - 9de serie 1928, Spotprenten van
Albert Hahn Sr
Nr. 10 - 9de serie - 1928 Grafische Kunst
Nr.12 van de 9e serie 1928, geheel gewijd aan Russische ikonen.
1928-9, Thorn Prikker en Hildo krop
1928-1 werk
architect W.M. Dudock
1928-3/4
Werken in
Particulier Bezit door Jan Toorop
1: Beelhouwwerk van Ossip Zadkine.;
2: Lebeau Glas.; 3 Diego Rivera.; 4 De Restauratie en Herbouw
van den Toren van de St. Nicolaaskerk te IJsselstein naar
Ontwerp van Wijlen Architect M. de Klerk.; 5-6; Architectonische
Projecten J.F. Staal.; 7: Schilderwerk van Lyonel Feininger.; 8:
Grafisch Werk, Metaalarbeid, Binnenhuiskunst en Architectuur van
J.L.M. Lauweriks.; 9: Oud-Italiaanse Kunst.; 10: Russisch
Tooneel.; 11-12: Architectuur in Plan Zuid te Amsterdam.
1929 - 3 Diego Rivera
M. de Klerk. Restauratie St. Nicolaaskerk.
Amsterdam, 1929. 38 pp. Ills.
Omslaglithografie J. Sjollema. Typografie H.Th.Wijdeveld. (Wendingen vol.10, nr 4).
1929-11/12
Architectuur in Plan
Zuid te Amsterdam door C.J. Blaauw
1929 - 5/6, 10e serie
gewijd aan J.P. Staal
1929 - 7, 10e serie
Gewijd aan schilderwerk van Lyonel Feininger.
1929 - 2 Glaswerk Chris Lebeau
No.9 1929 - Oud-Italiaanse
Kunst - Uitgegeven door C.A. Mees,
Santpoort 1929.Ontwerp omslag Jan
Poortenaar
Nummer 10, 10de serie (1929)
gewijd aan het Russische tooneel. Samenstelling H.C.
Verkruysen; red. C.J. Blaauw, e.a.; ontwerp H.Th. Wijdeveld;
omslag-illustratie lithografie naar een houtsnede van S.
Jessurun de Mesquita.
10e serie (1929), nr. 8.
litho van J. L. M. Lauweriks
1: Rothenburg Ob der Tauer.; 2: De
Architectuur van Kantoor en Fabrieken van de Firma de Erven Wed.
J. van Nelle te Rotterdam.; 3: Nederlandsch Paviljoen te
Antwerpen 1930.; 4: Beeldhouwwerk van Antoine Bourdelle.; 5:
Luchtfoto's van Nederland.; 6-7: Glasschilderingen en Koppen van
R.N. Roland Holst.; 8: De Bijenkorf van Dudok.; 9:
Beeldstatistiek.; 10: Glaswerk van de N.V. Glasfabriek `Leerdam'
te Leerdam.; 11-12: Het Raadhuis te Hilversum, Architect W.M.
Dudok.
No.1 1930 - Rothenburg Ob der
Tauer - Uitgegeven door C.A. Mees,
Santpoort 1930. Ontwerp omslag A.P.Smits
1: Het Werk van S. Jessurun de
Mesquita.; 2: Nederlandsche affiches.; 3: Glasramen van Joep
Nicolas.; 4: Landhuisarchitectuur.; 5: Beeldhouwwerk van Hildo
Krop.; 6: Schilderwerk van Pyke Koch, Kor Postma en A.C.
Willink.; 7-8: Scholenbouw.; 9: Standbeelden.; 10: Bouwwerken
van Architect Prof. E. Fahrenkamp.; 11-12: Kerkbouw.
Nr 2 van de 12de serie (1931) over Nederlandsche Affiches (Vegter, De Koo, Walter,
Gispen, Kurvers, Schuitema, Lebeau ea).
Nr. 9 - 11de serie - 1931 Beeldstatistiek
Nr. 3 - 12de serie - 1931, Glasramen van Joep Nicolas
No 1 (1931), gewijd aan beeldend werk van S. Jesserun de Mesquita. Omslag van De
Mesquita
1931 - 6: Schilderwerk van Pyke Koch, Kor Postma en
A.C. Willink
1931- 7 en 8 - 12-de serie
Scholenbouw;Amsterdam 1931
Omslaglithografie:Ir.H.T.Zwiers
1931- 4 - 12e serie
Landhuizenarchitectuur;Amsterdam
Omslaglithografie:Ir.H.T.Zwiers
1931-11/12,
kerkbouw van H.C. Verkruysen
1931-10
Bouwwerken van Architect Prof. E. Fahrenkamp
door C.J. Blaauw
voorstudie voor de omslag van Jrg I afl 2 (Febr. 1918). De
linkerzijde van de uiteindelijke druk is praktisch gelijk
aan deze schets. De Rechterzijde is volstrekt (afgezien van
de belettering) anders. met dank aan Martijn Le Coultre
auteur van
Wendingen 1918-1932
"Wendingen 1918-1932"
Wendingen
is vooral bekend vanwege zijn bijzondere omslagen. Bijna elk
nummer is ontworpen door een afzonderlijke ontwerper. De
onderstaande nummering beschrijft de volgorde waarin de 116
nummers verschenen zijn:
Alma, Peter, no. 104
Anrooy, H.A. van, no. 6
Baanders, Tine, no's 52 - 54 - 76 - 92
Bazel, K.P.C de, no. 12
Beyerman, L., no. 48
Blaauw, Cornelis Jonke, no. 4
Bolken, P., no. 15
Bottema, Tjerk. 3e jaargang, nummer 2 (februari 1920). Zie scan
TU Delft.
Bijvoet, B. en Duiker, J., no. 37
Cantré, Josef, no. 25
Copier, A.D., no. 105
Dudok, W.M., no's 53 - 106
Duiker, J. en Bijvoet, B., no. 37
Ehrlich, Christa, no. 74
Essers, B. 3e jaargang, nummer 1 (januari 1920). Zie scan TU
Delft. 5e serie (1923), nummer 10. Zie scan TU Delft. 6e serie
(1924), nummer 11/12. Zie scan TU Delft.
Eynde, H.A. van den, no. 27
Finsterlin, Hermann, no. 49
Gidding, J., no. 33
Gispen, W.H. 9e serie (1928), nummer 2. Zie scan TU Delft.
Hahn Jr, Albert, no. 82
Havermans, Jan, no. 47
Heukelom, J.B., no. 16
Huszar, Vilmos, no. 89
Jessurun de Mesquita, S., no's 10 - 46 - 56 - 70 - 71 - 73 - 84
- 95 - 107
Jongert, Jac., no's 29 - 38
Kat, Otto B. de, no's 68 - 115
Katkof, K., no. 86
Klerk, M. de, no's 2 - 24 - 31
Klooster, J. ten, no. 80
Klijn, Albert, no. 41
Konijnenburg, Willem van, no's 11 - 30
Krop, Hildo. 1e jaargang, nummer 3 (20 maart 1918). Zie scan TU
Delft. 2e jaargang (1919), nummer 11. Zie scan TU Delft. 7e
serie (1925), nummer 2. Zie scan TU Delft. 9e serie (1928),
nummer 9. 10e serie (1929), nummer 1. Zie scan TU Delft. 12e
serie (1931), nummer 5/6. Zie scan TU Delft.
Kropholler, Margaret, no's 50 - 91
Kuipers, E.J., no. 7
Kurvers, Anton, no's 43 - 69 - 85
La Croix, G.F., no. 21
Lauweriks, J.L.M., no's 1 - 93
Lebeau, Chris, no. 88
Lensvelt, Frits, no. 35
Lion Cachet, C.A., no's 8 - 34
Lissitzky, El, no. 36
Luger, Johan, no. 17
Luthmann, J.M., no. 66
Marnette, P.L., no. 75
Mees, Fokko, no. 65
Mendes Da Costa, J., no. 42
Nicolas, Joep, no. 109
Poggenbeek, Toon, no. 13
Polet, Johan. 5e serie (1923), nummer 3. Zie scan TU Delft. 8e
serie (1927), nummer 1. Zie scan TU Delft.
Poortenaar, Jan, no. 94
Reijn, Theo van, no. 114
Roland Holst, R.N. 1e jaargang, nummer 5 (30 mei 1918). Zie scan
TU Delft. 2e jaargang, nummer 7/8 (juli/augustus 1919). Zie scan
TU Delft. 3e jaargang, nummer 6/7 (juni/juli 1920). Zie scan TU
Delft. 4e jaargang (1921), nummer 4/5. Zie scan TU Delft. 5e
serie (1923), nummer 8/9. Zie scan TU Delft. 9e serie (1928),
nummer 3/4. Zie scan TU Delft.
Rozendaal, W., no. 99
Schwartz, S.L., no. 108
Sjollema, J., no's 90 - 102
Sluijters, Jan. 1e jaargang, nummer 9 (30 september 1918). Zie
scan TU Delft. 2e jaargang, nummer 3 (maart 1919). Zie scan TU
Delft. 5e serie (1923), nummer 2. Zie scan TU Delft.
Smits, A.P., no. 97
Snellebrand, J.A. 8e serie (1927), nummer 6/7. Zie scan TU
Delft.
Staal, Arthur, no's 101 - 103 - 112
Toorop, Jan, no. 19
Vecht, N.J. van de, no. 81
Vlugt, L.C. van der, no. 98
Wouda, W., no. 77
Wijdeveld, H.Th., no's 28 - 51 - 58 - 59 - 60 - 61 - 62 - 63 -
64
Zietsma, J., no's 100 - 116
Zwiers, H.T., no's 96 - 110 - 113